arvottomuudesta

Sain itseni taas tänään aamubussissa kiinni ajattelemasta, että "Y varmaan tykkäisi enemmän tosta, kun sillä on luonnostaan ton väriset hiukset". Olen huomannut monesti ajattelevani jotain tuollaista "Y tykkäisi enemmän tuosta kuin minusta kun tuo on lihavampi / sillä on isompi perse / isommat tissit / ton väriset hiukset / tommonen kroppa / you name it" ja tiedän tällaisten ajatusten loukkaavan Ytä – sen takia, koska se rakastaa just mua ja just tällaisena eikä ketä tahansa, joka on jonkin muotoinen, kokoinen tai näköinen. Ymmärrän että tuollaiset mietteet loukkaavat ja arvostan hyvin hyvin hyvin paljon Yn rakkautta, koska Y on ensimmäinen ihminen mun elämässäni, jonka kanssa mulla on olo, että kelpaan juuri tällaisena kuin olen eikä mun tarvitse olla yhtään enempää tai vähempää (fyysisesti tai henkisesti) kuin olen. Ja se on iso asia.

Mistä nämä tällaiset ajatukset sitten oikein saavat alkunsa? Itselle on nyt kirkastunut, että nämä kokonaisvaltaisen arvottomuuden tunteet ovat pitkälti lähtöisin stressitilanteista. Stressi ja minä ei vain sovita yhteen (eikä stressi näissä määrin ole varmasti edes hyväksi – vaikka on ihmisiä, jotka väittävät työskentelevänsä parhaiten stressin alla) ja kun alkaa väsyä henkisesti, niin näkee itsensä hyvin pienenä, omanarvontunto laskee ja alkaa nähdä kaikki muut ihmiset parempina ja arvokkaampina kuin itsensä. Tuntuu, että mistään ei saa tarpeeksi kiitosta ja jos sitä kiitosta sitten saa, niin siihen ei voi uskoa, koska ei usko itseensä ja siihen, että toinen on tosissaan kiittäessään. Lisäksi yhden elämän osa-alueen stressi alkaa laajeta kokonaisvaltaisesti kaikkialle ja nekin osa-alueet, joista ennen sai voimaa, tuntuvat latistuvan. Ja sitten sitä alkaa ajattelemaan, että kumppani tykkäisi kuitenkin enemmän jostain muusta kuin tällaisesta mitättömyydestä.

Kysymysten kysymys onkin sitten se, miten saada itsensä tuntemaan jälleen arvokkaaksi. 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s