common sense – there is none

Miten voi puuttua looginen ajattelukyky ja tietynlainen "laiska järjestelmällisyys" niin kokonaan, vaikka on kuusi vuotta jo näitä samoja asioita hierottu ja hangattu, niitä on selitetty ja perusteltu, kehoitettu ja pyydetty, mutta ei. Kun ei tajuu, niin ei tajuu.

Pyykit. Kun narulta ottaa neljän hengen pyykkejä, niin minusta järkevintä on kasata jokaiselle oma kasa puhtaan pyykin koriin, josta ne kasat on sitten helppo jokaisen omaan huoneeseen tai vaatekaappiin nostaa. Mutta ei. Kun PK ottaa puhtaita pyykkejä narulta (jossa ne eivät ole missään henkilöidyssä järjestyksessä), hän lastaa ne täysin epämääräisesti sinne koriin, jonka jälkeen jokainen vaatekappale pitää sieltä sitten yksitellen purkaa ja kasoihin järjestää esim. sängyn päällä, että saa ne omat puhtaat jokaiselle oikeaan paikkaan laitettavaksi. Minun looginen järkeni (ja laiskuuteni) sanoo, että tuossa on yksi vaihe aivan turha: se sängylle kasaaminen. Jos ne vaatteet jo valmiiksi katsoisi siinä narulta nostaessaan, niin ei tarvitsisi enää erikseen lajitella. Mutta ei. Kysyin PKlta ystävällisesti (yhden tällaisen korillisen jälleen lajitelleena), että mikä hänen logiikkansa on tuon puhtaan pyykin kanssa ja hän katsoi minua tyhjästi hetken ja sanoi "ei mikään". Fine. Huomattu. *huoh*

Aamutoimet. Aamulla olemme hyvin usein samaan aikaan vessassa niin, että PK pesee hampaitaan ja minä harjaisin hiukseni. PK on yleensä tässä kohdassa vielä ihan vaiheessa, kun minä olen jo valmis. Ei siinä mitään, mutta minä en käsitä, miksi niitä hampaita pitää pestä sen ainoan peilin ääressä töröttäen. Kumpi tarvitsee peiliä enemmän, se joka harjaa hampaitaan vai se joka tekee kampausta…? En minä kikerrä ja väkerrä hiuksiani tuntitolkulla, mutta on se nyt kuitenkin kiva tarkistaa, että poninhäntä on suorassa eikä mitään kummia kupruja päässä näy (plus ettei tirvaise harjalla toista kuonoon vahingossa). Niinpä minä usein sitten otankin kaikki harjat ja lenksut jne. erikseen mukaani makkariin, että saan siellä peilin edessä laitettua sen ponnarini (ja ei, ei minulla ole siellä mitään "kampauspöytää" – ei sellaiselle ole edes tilaa). Vaihtoehtohan tietenkin olisi, että PK pesisi hampaansa esim. pöntöllä kököttäen (kuten minä), jos on pakko juuri siinä hetkessä pestä ne hampaansa, ja saisin sen peilin siksi pariksi minuutiksi. Mutta ei. Hampaat pitää pestä peilin edessä. Luoja tietää miksi. *huoh* (Ja minä myöhästyn töistä, jos jään odottamaan, että PK on saanut hinkattua leegonsa, se ei siis ole vaihtoehto. Me vain satumme olemaan joka armas aamu samaan aikaan siellä hyyskässä, enkä edes tiedä miksi.) 

En minä sano, että minun tapani olisi aina parempi tai että kaikki täytyisi mennä joko minun tavallani tai ei ollenkaan, mutta jos tuntuu ettei toisen touhuissa ole järjen hiventäkään, niin turhautuuhan siihen. Ja kun olen koittanut vaikka tuota pyykkiasiaakin selittää. Itse laitan kasoihin valmiiksi ja kyllä PK silloin kehuu, kuinka kätevä ne puhtaat pyykit onkin jokaiselle "annostella". Mutta että tekisi itse niin… Ei, ei tokikaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s