laskiaispullakohusta kesäkurpitsajupakkaan

Minä en enää tiedä, mikä on riittävä määrä mitäkin. Kuulemma minä selitän liikaa – ja jos en selitä, niin toinen ei tiedä ja sanoo, että selitän liian vähän. Taustaa asialle:

Viikko takaperin maanantaina puhuimme PKn kanssa työpäivän aikana, että hommataan laskiaispullat lapsille ja PK lupasi käydä kaupassa. Keskustelussa käytin ilmaisua ’laskiaispullat (hillolla)’ ja että jos laskiaispullia ei kaupassa ole, niin toisi tavan pullaa, hilloa ja kermaa, että tehdään sitten ite. Mielessä kyllä kävi, että pitäisi mainita, että laskiaispullia perinteisesti on sekä mantelimassalla että hillolla ja nyt pitäisi sitten tuoda niitä hillollisia kun lapset ei tykkää siitä mantelimassasta, mutta koska minä "selitän liikaa", en maininnut asiasta mitään (ja sitä paitsi minusta tuo on sarjassamme common knowledge kuitenkin…). PK toi pullia ja olin tyytyväinen, kunnes satuin vilkaisemaan sitä pakettia ja oli ihan pakko kysyä, että katsoiko se edes, mitä siinä laatikon päällä luki, koska ne oli mantelimassallisia. No, PKpa heittää about voltin siitä, että tuli väärät pullat ja kun en siitä sitten kuitenkaan sanonut muuta kuin "ei haittaa, kyllä ne alas menee, kun vaihtoehtoja ei ole", niin se hermostui, että ei hän tiennyt, että niitä on erilaisia. Olen ihan satavarma, että jos olisin selittänyt sen mantelimassa-hillopullajutun, niin olisin selittänyt liikaa – nyt kun en selittänyt, niin sitten sain moitteet siitä, etten selittänyt sitä. Minä en pääse kenenkään pään sisään ja automaattisesti tiedä, mitä kukakin pitää itsestäänselvyytenä ja mitä ei. Ja kun olen kokemuspohjaisesti huomannut, että hyvin monikaan asia ei PKlle ole mitenkään selvää, niin tavaksi on tullut selittää kaikki juurta myöten. Ja sitten se on siitä liikaa.

Kesäkurpitsajupakka puolestaan alkoi, kun laitoin tuon laskiaispullakohun ohessa ruokaa ja olin ottanut kesäkurpitsan jääkaapista. PK kysyy hyvin epäluuloisella äänensävyllä: "Meinaatko tosiaan tuota laittaa? Luuletko, että se uppoaa lapsiin?" Siinä vaiheessa minä heitän voltin ja palautan kesäkurpitsan takaisin kaappiin sanoen kokolailla närkästyneenä, että kyllä mä yleensä tiedän, mitä mä olen ruoka-aineiden kanssa tekemässä ja tunnen lapseni, mikä uppoaa ja mikä ei. Minä kuitenkin olen se, joka meillä ruuan laittaa… Tätä sitten puitiin loppuilta ja ensin PK väitti, ettei muista sanoneensa laisinkaan tuota "luuletko, että…", mutta kun vähän aikaa muistiaan kaiveli, niin löytyihän sekin sieltä. Hienoa, että suustaan voi töräyttää mitä vaan ja sitten väittää kirkkain silmin, että enhän minä mitään ole sanonut, miksi sinä riiheät siinä. Samoin kuin niistä laskiaispullista väitti ensin, että kaupassa ei ollut muunlaisia – totuus (mikäli yhtään PKta tunnen) lie kuitenkin se, ettei se ollut edes katsonut, mitä siinä paketissa lukee. *huoH*

Kesäkurpitsajupakka jatkui samaisen viikon sunnuntaina (ja tämä on siis se pointti, tuo edellinen vain alustusta). Tein ruokaa samaisella ’mitä kaapista löytyy’ -periaatteella ja ruuan jälkeen PK kehui: "Hyvää oli – ja että ihan tuosta vaan otit aineksia ja teit noin hyvää ruokaa". En voinut olla sanomatta hieman kitkerähköön sävyyn "joo-o, kyllä mä yleensä tiedän mitä mä teen, kun mä kaivelen kaapista aineksia". PK oli aivan H. Moilasena, että mihinkä tämä liittyy. Hän ei muistanut laisinkaan, että juurikin maanantaina oltiin ilta keskusteltu siitä, tiedänkö minä mitä teen, kun erilaisia ruoka-aineita kaapista esille otan. Tai hän itse sanoi, että hän "ei yhdistänyt" asioita toisiinsa. No, täytyy sanoa, että piuhoissa on sitten jotain vikaa, jos ei yhdistä ruuanlaittoa ruuanlaittoon… Mulle vaan tuli välittömästi tunne, että eipä ne "keskustelut" kovin kauaa mielessä pysy, että eipä se kovin tärkeäksi asioita näe mieleensä painaa, jos kerran ei mikään kello kilise tuossakaan vaiheessa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s